Die fotografischen Werke von Benyamin Reich, geboren 1976, aus der Serie „Imagine – Dreams of the Third Generation“ bearbeiten das Dreieck der Traumata deutsch-jüdischer Vergangenheitsbewältigung, jüdischer Theologie und Theodizee sowie Fetischismus, Körperbild und Sexualität. Im Zusammensetzen von symbolischen Versatzstücken schafft Reich dekonstruktivistische Utopiegebilde. Überreizt stellen sie Fragen, provozieren Widersprüchlichkeiten in einer konfliktreichen Sphäre der Sprachlosigkeit.

WERKE

HALLE

IMAGINE

OTHER

“Es ist die Fotografie einer Frau, die auf einem felsigen Strand sitzt und den Aufgang des Mondes betrachtet, der untere Teil ihres Körpers ist in ein weißes Leinentuch gehüllt, was an das Laken erinnert, das ich tragen musste, während ich durch die Korridore des Mikveh-Bades in New York begleitet wurde.”

Deborah Feldman, US-amerikanisch-deutsche Autorin, deren Debütroman Unorthodox millionenfach verkauft und 2020 für Netflix verfilmt wurde, schreibt in der ZEIT über die Arbeit von Benyamin Reich. Der Künstler porträtiert Feldman in seiner Fotografie ‘Mikveh I’ auf Rügen.

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“It is a photograph of a woman sitting on a rocky beach looking at the rise of the moon, the lower part of her body wrapped in white linen, reminiscent of the sheet I had to wear while walking through the corridors of the Mikveh-Bath in New York.”

Deborah Feldman, US-German author, whose debut novel Unorthodox was sold millions of times and made into a series for Netflix in 2020, writes in ZEIT about the work of Benyamin Reich. The artist portrays Feldman in his photography ‘Mikveh I’ on Rügen.

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A very special moment: In the Sinai desert, the place of Biblical revelation, Benyamin Reich encountered a group of international spiritualists who met there for a ‘Rainbow Gathering’. Secured by Egyptian policemen they acquainted themselves with local Arab nomads. The artist used this collision for a very expressive picture, Pietà, that is reminiscent of Michelangelo’s famous sculpture. But in Benyamin Reich’s work the roles are changed and imbued with a modern symbolism: A Sinai Bedouin holding a naked European woman in his arms that came to the desert searching for her personal spirituality. Wide perspectives and layers of interpretation are opened thereby. More than anything this picture symbolizes the crisis of Christianity in the last 150 years, its estrangement and Europe’s new quest for its identity.

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